LA UE POSA PUNT I FINAL AL GREENWASHING

Els últims anys moltes empreses s’han sumat a maquillar la seva imatge fent publicitat d’un consciència ambiental inexistent, és a dir, greenwashing. Així que el passat mes de gener el Parlament Europeu va aprovar una llei per combatre aquesta pràctica cada cop més estesa.

Com ens afecta el greenwashing?

El fet d’enganyar als consumidors aprofitant el canvi de mentalitat i consciència ecològica que han estat adquirint durant aquests darrers anys, pot acabar sent contraproduent per al planeta.

Si no es posa una normativa clara, aquestes empreses que s’han acostumat a utilitzar afirmacions enganyoses ens afectaran de la següent manera:

1 – Les empreses realment implicades amb un canvi de paradigma perdran credibilitat.

2- Els consumidors desconfiaran de qualsevol afirmació relacionada amb la consciència ambiental.

3- El planeta paga i pagarà les conseqüències d’aquesta mala gestió.

El que podem fer de manera individual com a consumidors, és està ben informats.

  • Compte amb el color verd de fulletons i etiquetes. Aquest color sempre ha estat associat a “sostenibilitat” i pot confondre.
  • L’afirmació “neutre en emissions de carboni”. Si una empresa està relacionada amb el carbó, gas o petroli és impossible que sigui neutra en carboni.
  • Afirmacions vagues i genèriques. Hi ha empreses que utilitzen expressions massa genèriques com “eco” o “orgànic” que no se sostenen en cap evidència.
  • Investiga l’empresa. Per veure quins propòsits té realment i quines són les seves accions.
  • Coneix les certificacions. Hi ha logotips i etiquetes mediambientals que només es poden adquirir si una entitat independent les atorga, però és necessari saber quines són.

De totes maneres per aconseguir revertir la situació, la Unió Europea ha decidit posar-hi mà. Així que afegirà a la llista de pràctiques comercials prohibides, una sèrie de praxis habituals en màrqueting relacionades amb el greenwashing i la obsolescència programada d’alguns productes.

Algunes d’aquestes noves normes es focalitzen en fer un etiquetatge dels productes més clar i que no doni peu a la confusió. Es pretén prohibir la utilització d’afirmacions ambientals generalistes com “respectuós amb el medi ambient”, “eco” , “sostenible”, “natural” o “net” sense tenir proves suficients.

A causa de la gran proliferació d’etiquetes de sostenibilitat, la UE també en vol regular la seva utilització i només permetre aquelles etiquetes basades en els sistemes de certificació oficials.