LA IMPORTÀNCIA DEL BON DISSENY

“Això és de disseny” és una frase que haurem sentit milers de cops. El seu significat generalment s’associa a un producte innovador, actual, de bona qualitat…però la realitat és ben diferent ja que el concepte disseny és tot, i aquí rau la diferència i la importància entre un bon disseny i un mal disseny.

Dieter Rams, dissenyador de Braun durant gairebé 35 anys, va mencionar 10 principis bàsics del bon disseny els quals analitzarem.

  1. És innovador. La innovació és un desenvolupament tecnològic inesgotable en què conjuntament amb el disseny fan un producte actual i millorat.
  2. El bon disseny fa un producte útil. Un producte s’adquireix per a satisfer les necessitats de l’usuari i el bon disseny emfatitza la utilitat del producte.
  3. És estètic. Un disseny estètic és important ja que afecta al nostre benestar i a la nostra persona, però tan sols un producte ben executat podrà ser bell.
  4. El bon disseny fa un producte comprensible. Quan un disseny està ben fet no calen explicacions, el producte parla per si sol, és intuïtiu en tots els seus aspectes.
  5. És discret: Tot el producte ha de ser neutre i sobri. La funcionalitat del producte és la part més important, no hem de confondre’l amb una obra d’art ni amb un aspecte decoratiu.
  6. El bon disseny és honest. Un bon disseny de producte és el que veiem, no pretén manipular a l’usuari o consumidor amb falses expectatives.
  7. Té una llarga vida. És atemporal i fabricat amb una qualitat superior, està pensat perquè duri molts anys a diferència del disseny a la moda.
  8. És conseqüent en els seus detalls. No hi ha cap detall deixat a l’atzar o a la improvisació, tot està pensat per a un bon funcionament i una millor respecte a l’usuari.
  9. Respecte al medi ambient. Una preservació del medi ambient amb els materials adequats i amb la fabricació del producte, sempre intentant respectar la regla de les 3R : reduir, reutilitzar, reciclar i allargant el cicle de vida d’un producte.
  10. És disseny en la seva mínima expressió. Fa honor al menys és més, enfocant el disseny a les parts essencials, sense ornaments ni elements innecessaris.

És molt important comptar amb professionals del disseny si volem aconseguir un bon producte que compleixi amb totes les premisses esmentades anteriorment. Si dipositem la confiança a un estudi de disseny de producte, a part d’obtenir un producte de qualitat, aquest ens farà augmentar les ventes i ens farem un lloc al mercat on la competència s’haurà de renovar si no vol quedar-se enrere.

Un bon producte ens identificarà com a empresa tal com passa amb els productes Apple, que un producte s’identifiqui amb una marca és molt interessant ja que d’aquí se’n crea una comunitat. Si una empresa arriba a crear una comunitat amb la seva marca, esdevé líder al mercat deixant enrere la competència ja que el consumidor no valorarà altres opcions i sempre comprarà tots els productes de la mateixa marca.

Un cop es consolida una comunitat, aquí l’empresa hi veu una altra oportunitat de negoci que es basa en el canvi del principi de satisfer les necessitats en el de crear necessitats. És a dir, es poden crear productes que realment no satisfacin cap necessitat però que els consumidors, generalment de la comunitat, creguin que sí. Un gran exemple seria l’Ipad, un híbrid entre un smartphone i un ordinador portàtil, probablement fins que no va sortir al mercat ningú havia tingut la necessitat d’un producte similar. Però és evident que ha estat un èxit i ha estat molt ben acceptat per a tota la societat i per això la competència s’ha hagut de posar al dia i seguir els passos d’Apple.

Són ben clars els avantatges de rodejar-nos de professionals qualificats i aconseguir bons productes gràcies a bons dissenys.